piątek, 22 grudnia 2017

Tort makowy z bitą śmietaną i pomarańczami (bezglutenowy)

Moja mama zawsze przygotowuje ten tort w wersji z kremem kawowym. Ja też planowałam go zrobić właśnie w takiej wersji, ale w jednej z sieciowych kawiarni "przemówił" do mnie podobny tort tyle, że z kremem mascarpone i pomarańczami. I zakochałam się w takim wydaniu! Postanowiłam na bazie przepisu mojej mamy zrobić podobny przysmak. Makowe, wilgotne, bogate w smaku ciasto przełożyłam delikatną bitą śmietaną i plastrami pomarańczy, a na koniec udekorowałam polewą z deserowej czekolady. Tort wychodzi duży i jest bardzo reprezentacyjny - doskonały na Święta, czy Sylwestra.



Składniki:
500 g suchego maku
10 jajek
1 szklanka cukru
1 łyżka miodu
2 łyżki cukru waniliowego

Do przełożenia:
500 ml śmietanki kremówki
1 łyżka cukru pudru
1 czubata łyżeczka cukru waniliowego
2 pomarańcze lub konfitura pomarańczowa

Polewa:
1/2 szklanki śmietanki kremówki
tabliczka czekolady deserowej

Przygotowanie:

  • Mak zalać wrzątkiem ok 1 cm ponad jego powierzchnię. Odstawić na godzinę. Odcedzić nadmiar wody (jeśli jest) i zmielić trzykrotnie w maszynce. 
  • Białka ubić, podczas miksowania dodawać po łyżce cukru, tak aby powstała sztywna, gładka i lśniąca piana.
  • Nie przeywając miksowania dodawać po jednym żółtku. 
  • Dodać miód i cukier waniliowy. 
  • Zmniejszyć obroty miksera i dodawać po łyżce maku, aż do jego wyczerpania. 
  • Tortownicę o średnicy ok. 23 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Wypełnić ją masą makową. 
  • Włożyć ciasto do piekarnika nagrzanego do 165 stopni i piec przez 1 godzinę. 
  • Po całkowitym wystudzeniu, najlepiej na drugi dzień, przekroić ciasto na dwa blaty. 
  • Ubić na sztywno śmietankę, pod koniec ubijania dodać cukier puder i cukier waniliowy.
  • Na pierwszym blacie ułożyć plastry pomarańczy. Wyłożyć na nie warstwę bitej śmietany i przykryć drugim blatem. 
  • Cały tort wysmarować szczelnie pozostałą bitą śmietaną i włożyć do lodówki do schłodzenia. 
  • W rondelku zagotować 0,5 szklanki śmietanki. Wyłączyć gaz. Dodać kawałki czekolady i zaczekać kilka minut. Wymieszać, aż powstanie gęsta, lśniąca polewa. Wystudzić, aby nie była gorąca. 
  • Wierzch tortu delikatnie polać polewą, ozdobić plastrami pomarańczy i białą posypką.