czwartek, 20 lipca 2017

Włoska zupa minestrone

Minestrone to włoski odpowiednik naszej zupy jarzynowej. Każda włoska mamma przygotowuje ją na nieco inny sposób, podobnie jak w polskich domach - dwóch identycznych jarzynówek się nie znajdzie. Nic dziwnego, że w książkach kucharskich i w internecie można znaleźć mnóstwo najróżniejszych przepisów na tę zupę. Ja w mojej wersji kierowałam się tym, co jadłam we Włoszech. Kilka lat temu, w Toskanii w jednym z lokalnych sklepów zdziwiło mnie, że tamtejsze kobiety kupowały świeżo tarty parmezan i zabierały do domu skórkę, która po nim została. Okazało się, że na tej skórce gotują właśnie minestrone. Swoją wersję tej zupy postanowiłam przygotować właśnie ze skórką parmezanu. Nadaje ona zupie intensywny, niepowtarzalny smak i aromat. Trudno porównać go z czymś innym. Do przygotowania mojej minestrone użyłam świeżych warzyw - marchewki, selera, cukinii, zielonej fasolki i papryki oraz kilka plasterków boczku.

Składniki: 
2 marchewki
1 pietruszka
1 czerwona papryka
1/2 korzenia selera
1 nieduża cukinia
2 ziemniaki
garść zielonej fasolki szparagowej
1 cebula
1 ząbek czosnku
1/2 szklanki passaty pomidorowej
1 łyżeczka cukru trzcinowego
1 listek laurowy
1,5-2 litry wywaru warzywnego
4 plasterki boczku
2 łyżki oliwy z oliwek
sól, pieprz
1/2 łyżeczki suszonej bazylii
kawałek parmezanu ze skórką
drobny makaron 

Przygotowanie: 
  • Warzywa umyć i obrać, pokroić w równą, niewielką kostkę (ziemniaki mogą być pokrojone na nieco większe kawałki). 
  • Boczek pokroić w kostkę, podsmażyć na rozgrzanej oliwie. Dodać pokrojoną cebulę i przeciśnięty przez praskę czosnek. Smażyć wszystko razem przez 2-3 minuty. 
  • Dodać marchew, ziemniaki, pietruszkę, cukinię i fasolkę. Smażyć przez kolejne 2 minuty. 
  • Dodać listek laurowy i bazylię. Zalać wywarem warzywnym, dodać kawałek (ok. 5 cm) skórki parmezanu i gotować na wolnym ogniu przez 25 minut. 
  • Wyjąć skórkę parmezanu. 
  • Dodać passatę pomidorową, doprawić solą, pieprzem i cukrem do smaku. Gotować przez 10 minut. 
  • Ugotować makaron według przepisu na opakowaniu. Dodać do zupy. 
  • Przed podaniem posypać zupę startym parmezanem.